Lektips

Lekar
  babylekar 0-1 år
  barnlekar 1-2 år
  barnlekar 2-3 år
  alldagliga lekar
  bordsplaceringslekar
  sällskapslekar
  idrottslekar
  reselekar

Spel
  datorspel
  kortspel
  familjespel

  Trolleri

Annat kul:
  roliga bilder
  lejonkungen
  djungelboken


Fler TV-tablåer på TVSajten.se

Barnlekar

Här finns förslag på barnlekar för dig och ditt eller någon annans barn som är mellan 1-2 år. Åldersuppdelningen anger den ålder det är lämpligt att introducera leken, men ofta är de roliga flera månader framåt eller även för yngre barn.

Lektips 13 till 18 månader

Kurragömma

Kurragömma kan varieras beroende på barnets ålder. Till en början kan man dra ett lakan över sig och säga:
- "var är mamma?"
och vänta tills ditt barn kryper eller går runt dig. Omo det behövs, kan du ge en ledtråd genom att sticka ut handen eller ge ifrån dig ett ljud. Byt sedan roller och klappa dig fram till en arm, ett huvud osv. Krama om varandra när ni hittat varandra. Med äldre barn kan man göra det svårare, kanske gömma sig i ett annat rum.

Handväskan

Fyll en gammal handväska med olika avlagda saker i t.ex. gamla bankkort, tomma sminkaskar, nycklar som inte används, en trasig mobil en liten portmonnä ett block osv. Se till att du inte lägger i saker som ditt barn kan skada sig på eller som du inte kan bli av med. Låt barnet plocka bland sakerna och visa vad de kan användas till.

Bygga klossar

Att bygga torn med klossar är roligt och kan lätt anpassas till barnets ålder. Små barn kan titta på när du bygger för att sedan välta tornet, medan större barn kan bygga själva.
Prata med ditt barn medan du bygger, berätta hur många klossar du använder och vilka färger de har. Berätta om du ska bygga ett stort torn eller ett litet torn. Det ger barnet mångsidig träning och lär det om orsak och verkan.

Spegel spegel

Placera ditt barn mitt emot dig. Gör tydliga och enkla grimaser och kommentera när barnet härmar dig. Fortsätt med andra rörelser t.ex. lägga huvudet på sned, eller sträck ut armarna.
Byt sedan roll. Härma ditt barns rörelser och vänta tills han eller hon märker vad du gör. Ni kan också ta fram en spegel och rör er tillsammans och kommentera vad som händer i spegeln.

Tio små apor

Håll upp 10 (eller 5) fingrar och säg rytmiskt:
- "tio små apor hoppade på sängen" Medan du säger 'hoppar', visar du hur en liten apa (höger pek- och långfinger) hoppar rytmiskt på sängen eller var du nu är. Fortsätt med:
- "En ramla ner, slog sitt lilla huvud". Visa genom att slå dig själv lätt men överdrivet i huvudet. Fortsätt med:
- "Vi ringde doktorn men doktorn svara", medan du mimar att du talar i telefon.
- "Inga små apor i sängen får vara." Vifta varnande med pekfingret. Sedan börjar du från början med nio små apor (eller fyra beroende på hur lång du vill göra den) Räkna sedan ner. Sist av allt säger du:
- "Inga små apor hoppar på sängen" och klappa i händerna.

Handdocka

Docklek passar både små och stora barn. Du kan göra en handdocka genom att trä en strumpa över handen, eller rita ögon på pekfingerbasen och ha tummen som mun. Du kan berätta en historia eller föra en dialog med ditt barn om i stort sett vad som helst. Dockan kan t.ex. be barnet om saker - en kram, att han eller hon ska hämta saker, osv.

Rörelselekar

Rörelselekar ger både bra språk- och rörelseträning och tränar koordinationen. Sjung t.ex. "Huvud axlar knä och tå". Du kan sjunga denna sång och göra rörelserna i sittande eller stående ställning. Börja långsamt och bygg sakta upp tempot. Lägg båda händerna på den kroppsdel du sjunger om:

"Huvud, axlar, knän och tår, knän och tår.
Huvud, axlar, knän och tår, knän och tår.
Ögon, öron, kinden klappen får.
Huvud, axlar, knän och tår, knän och tår."


Hjulen på bussen

Sitt mittemot ditt barn på golvet och sjung, med handrörelser:

-"Hjulen på bussen rullar runt, runt, runt Runt, runt, runt runt, runt, runt. Hjulen på bussen går runt, runt, runt". Rör händerna i cirklar
- "Genom hela staden." Rör ena handen med handflatan nedåt längsmed golvet, som om den var en buss.

- "Dörrarna på bussen öppnas och stängs, Öppnas och stängs, öppnas och stängs. Dörrarna på bussen öppnas och stängs". Sätt fram händerna som dörrar, öppna och stäng dem som dörrar i takt med sången. - "Genom hela staden". Rör ena handen med handflatan nedåt längsmed golvet, som om den var en buss

-"Vindrutetorkarna går svisch, svisch, svisch . Svisch, svisch, svisch, svisch, svisch, svisch. Vindrutetorkarna går svisch, svisch, svisch." För händerna, eventuellt med pekfingrarna utsträckta, fram och tillbaka som vindrutetorkare - "Genom hela staden" Rör ena handen med handflatan nedåt längsmed golvet, som om den var en buss.

Om du vill sjunga vidare, kan du lägga till verser om fönstren på bussen (som går upp och ner)
chauffören på bussen (som säger 'hej hej hej')
de vuxna på bussen (som säger sch, sch, sch)
och
barnen på bussen (som säger blä, blä, blä) och göra lämpliga rörelser till. Kanske kommer du på ännu fler verser.

Allra först kanske inte ditt barn varken sjunger med eller gör handrörelser, men med några upprepningar kommer det mer och mer. Under tiden uppskattar det att bara lyssna och titta.

Såpbubblor

Såpbubblor är roligt för stora och små. Gör egna såpbubblor och blås och låt ditt barn blåsa.

Gör stora bubblor genom att blåsa långsamt och många små genom att blåsa fort.

Om du blöter händerna, går det ibland att fånga en såpbubbla på fingret.

Tafatt

Tafatt är roligt för alla åldrar. Anpassa efter barnets ålder. Börja varsamt och lekfullt. Visa att det bara är på lek med ansiktsuttryck, gester och röstton. Du kan 'fånga' ditt barn genom att kramas eller puss-kulla.
Gradvis kan du öka avstånd och tempo. Du kommer att märka när ditt barn blir alltmer med på noterna.

Hattmodist

Det enklaste sättet att börja är att rulla ihop ett papper till en hög kon, som en trollkarlshatt. Fäst med tejp eller ett gem.

En annan variant som är lite mer sofistikerad, är att ta ett tidningsark, med mittveck, vika två hörn från den vikta kanten in mot mitten och sedan vika upp de långa underkanterna uppåt två gånger, så att du får en slags "Napoleonhatt".

Dessa enkla hattar kan göras i olika storlekar så att de passar er båda. Därefter tar fantasin vid.

Lektips 19 till 24 månader

Titta på foton

Barn älskar bilder på saker de känner igen. Sitt tillsammans med barnet och titta på foton. Börja med mamma, pappa och kanske barnet själv. Fråga vem det är och gå vidare till övriga nära familjemedlemmar. Så småningom kan ni utvidga till en större krets.
Berätta gärna något speciellt om alla på fotona.
Klistra fotografierna på bitar av kartong eller styvt papper. Detta gör att de håller lite längre, eller sätt i dem i ett album som man kan bläddra igenom. Eller förvara fotona i en skolåda eller annan ask, så att ditt barn kan ta fram dem själv och titta på dem. De kommer att bli ganska medfarna så använd helst inte de enda kopior du har.

Brevlådan

Gör en brevlåda av en stor kartong genom att klippa ut ett brevinkast med saxen. Sedan är det dags att skriva breven. Fråga ditt barn vem han eller hon vill skriva till - mormor, ett syskon, eller nallen? Ditt barn kan "skriva" eller rita brev med krita och du kan "skriva adressen", antingen med namnet eller en teckning av den de är till. Låt ditt barn posta varje brev när det är klart. När alla breven är skrivna, är det dags för brevbäraren att dela ut dem. Öppna lådan och hjälp ditt barn plocka ut dem och dela ut dem till de de är adresserade till. Visa att nallen (eller någon annan) hoppar av glädje när den får brev så känner barnet sig riktigt nöjt.

Gömma nallen

Visa ditt barn dockan eller nallen och säg:
- "Nu ska nallen gömma sig".
Hitta sedan ett gömställe. Du kan gå runt i rummet och välja en relativt enkel plats när ditt barn vänder bort blicken ett ögonblick.
När ditt barn blir mer införstådd med leken kan du så småningom börja med lite svårare gömställen. Ge ledtrådar om det behövs och massor av uppmuntran.

Doktorn

Berätta för ditt barn att man måste gå till doktorn eller sköterskan då och då för att kontrollera att man är frisk. Säg att dockan ska gå till doktorn och att du eller barnet är doktorn. Presentera er för dockan:
- "Hej, jag är doktor... namn. Vad bra att du kunde komma idag. Först ska vi väga... Hälsokontrollen kan nu fortsätta som ni är vana vid, t.ex. genom att lyssna på nallens/dockans bröst med stetoskopet, titta i öron och hals, osv. Det är ett bra sätt för att göra barnet bekvämt med sjukhusbesök och att lära känna kroppens funktioner.

Affär

Ställ upp matvaror i rummet, som får vara mataffär just nu. Visa sedan ditt barn hur man skjuter runt "kundvagnen" och tar det man vill ha.
När allt som behövs ligger i "kundvagnen", kan du fråga ditt barn om han eller hon är redo att gå till kassan och betala. Hjälp till att packa i matkassen. Ni kan utbyta låtsaspengar för att avsluta affären.
Ni kan också handla över disk och barnet kan få vara både kund och butiksinnehavare.
När det är färdiglekt, kan du försöka få ditt barn intresserat av att ställa tillbaks varorna på rätt plats.

Låtsasmat

Sitt på golvet, eller vid en leksaksspis med ditt barn, med kastruller och slevarna etc. framför er. Låtsas lägga saker i kastrullerna och låt ditt barn röra om ordentligt varje gång. En del låtsasingredienser kan det behövas mycket av, andra behöver du bara lägga i en nypa av. Sedan är det dags att smaka av. Visa med ansiktsuttryck om maten är för kall/varm/sur/salt (detta kommer säkert i sig att roa ditt barn kungligt, så uppmuntra honom eller henne att "smaka av" också). Fortsätt lägga till saker tills det smakar riktigt gott.
När barnet är moget kan man använda riktiga ingredienser och kanske baka något på riktigt, t.ex. chokladbollar, men att leka med låtsasingredienser har också sin charm och stimulerar fantasin. Du kan också säga att nallen är jättehungrig. Sätt nallen eller dockan där ditt barn lätt kommer åt. Ta fram en sked och låt barnet bestämma vilken låtsasmat ni ska ge. Sätt på haklappen och låt barnet mata och fråga nallen om det var gott, städa upp och torka efteråt etc.
Ge beröm efteråt och prata om hur hungrig nallen/dockan var och hur gott det var att äta.

Robot

Förklara för barnet att du blivit en robot, böj dig ner och visa ditt barn hur "kontrollpanelen" fungerar och vad som händer när man trycker på olika delar. Du kan t ex räcka ut tungan om man trycker dig på näsan. Vrid på vänster öra, så att tungan rör sig åt vänster, sedan höger öra så att den rör sig åt höger. Sätt båda pekfingrarna i öronen och öppna ögonen riktigt stort osv. Du kan också gå runt med ryckiga rörelser och låta barnet vara robot.

Klappa händerna när du är riktigt glad Ställ er tillsammans där det finns lite plats och sjung medan ni gör de rörelser som hör till:

Klappa händerna om du är riktigt glad (klapp, klapp)
Klappa händerna om du är riktigt glad (klapp, klapp)
Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra
Klappa händerna om du är riktigt glad (klapp, klapp)

Gråt en tår om du är riktigt ledsen (gnugga ögonen och låt ledsen)
Gråt en tår om du är riktigt ledsen (gnugga ögonen och låt ledsen)
Du kan visa alla andra, som på denna jorden vandra
Gråt en tår om du är riktigt ledsen (gnugga ögonen och låt ledsen)

Stampa fötterna om du är riktigt arg (stamp, stamp)
Stampa fötterna om du är riktigt arg (stamp, stamp)
Du kan visa alla andra, som på denna jorden vandra
Stampa fötterna om du är riktigt arg (stamp, stamp)

Skrik "hurra! hurra!" om du är riktigt glad (ropa "Hurra!")
Skrik "hurra! hurra!" om du är riktigt glad (ropa "Hurra!")
Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra
Skrik "hurra! hurra!" om du är riktigt glad (ropa "Hurra!")

Ni kan också hitta på andra verser och se om ni kan komma på rörelser som passar, t ex:
Säg "godnatt, godnatt" om du är riktigt trött (luta huvudet mot handen)
Rynka pannan om du är riktigt sur (rynka pannan)
Hoppa högt om du är riktigt vild (hoppa)
Säg hej hej till vännen din som sitter där (hej hej)


Leksaksrutschkana

Att åka rutschkana gillar de flesta barn. När man inte har tillgång till någon rutschkana, kan man låta leksakerna rutshca. Ta något långt och hårt som kan fungera som rutschkana, en upp-och-nedvänd bricka, en bräda eller en stor bok. Ta fram bollar, frukter, rör, leksaksbilar och andra saker. Låt barnet testa vilka som rullar bra samtidigt som det lär sig om friktion och tyngdkraften.

Hela havet stormar

Ni kan låtsas att vardagsrummet är ett hav och att ni måste ta er till andra sidan utan att bli blöta om fötterna. Lägg kuddar eller tidningar på golvet som ni kan gå på. Visa hur man tar sig över golvet genom att gå från en till en annan. Peka ut skepp, valar och sjöjungfrur på vägen. Och se upp för hajar osv.
Efter hand kan ni göra leken svårare, med färre öar eller t.o.m. att ni jagar varandra.

tillbaka